4 en 5 oktober 2010 - Autosalon Parijs

4 en 5 oktober 2010 - Autosalon Parijs met de nieuwe Ferrari SA Aperta

Op maandag 4/10/2010 in de voormiddag vertrokken richting Parijs om naar de Mondial de l’automobile te gaan , een 2 jaarlijks salon die doorgaat aan de Porte de Versailles. We hadden een uitnodiging en ingangskaarten gekregen van Bentley, dus konden we de kans niet laten liggen, maar de hoofdreden was toch de voorstelling van de Ferrari SA Aperta. Een 599 Fiorano Spyder versie met de motor van de 599 GTO dus lichtjes opgewaardeerd naar 670 pk! Helaas worden er van deze beauty slechts 80 stuks gemaakt naar aanleiding van het 80 jarige bestaan van Pininfarina en verwijzend naar Sergio en Andrea en zoals het bij ons huismerk past, allemaal uitverkocht dus maar 80 gelukkigen. En dit nog voor we hem hadden gezien! Geen enkel ander merk kan dit zeggen of realiseren, alleen in Maranello is dit mogelijk.

Na het inchecken in het hotel, gewoon de metro genomen en het centrum in tot aan de Champs Elysèes, waar een knalrode California ons stond op te wachten in volle ornaat.
Natuurlijk kon ik het niet laten, er toch enkele foto’s van de nemen om in de archieven te steken. Na het bewonderen gingen we verder naar de plaats waar Peugeot is gevestigd en waar een heel mooi designmodel stond. Ook bij Mercedes stond de nieuwe CLS tentoon. Het mag toch ook eens gezegd worden hij is echt mooier dan de vorige. Gewoon daarna nog een goed glas wijn gedronken op een gezellig terras en we konden terug naar ons hotel om ons op te maken voor het avondmaal. Na een gesmaakt diner en een bijhorende afsluiter waren we toch klaar om te gaan slapen want morgen hadden we een lange dag voor de boeg.

Na ons ontbijt en terug via de metro naar het autosalon gingen we eerst de hall 4 in waar er 5 nieuwe modellen van Lotus werden getoond, toch ook stuk voor stuk mooie karrekes. Bij BMW lieten ze de concept van de nieuwe 6 reeks zien en bij Renault een geweldig design van de Desir een elektrische auto met ongelooflijke vormen.

Dat was het toch tijd om naar hall 1 te gaan en Ferrari te gaan opzoeken. Zoals gewoonlijk een drukte van jewelste rond de stand. Dus was het tijd voor actie. Zonder uitnodiging kwam je bij Ferrari niet in, je moest een schriftelijke bevestiging hebben die werd gecontroleerd via de computer door een lieftallige hostess en een struise bodygard. Toch maar even proberen dacht ik. Mijn clubkaart bovengehaald, getoond en zonder enig probleem mocht ik op de stand. Dus goed om weten , onze clubkaart geeft nog andere voordelen. Ik werd begroet door Wilfried De Buck en een drankje aangeboden, heel gezellig.

De drang werd toch te groot en moest de nieuwste telg opzoeken. In volle pracht en glorie stond hij daar, de "SA Aperta" in rood metaal kleur, wat is hij ontzettend mooi. Duidelijk lager dan zijn broer de F599, die naast hem stond, door de lager liggende voorruit die als gegoten rond het dashbord ligt, omboord door gepolijst aluminium net zoals de spiegels en de achterste luchtgeleiders. Wat hebben ze er bij Pininfarina iets wondermooi van gemaakt. Ik kon het toch niet laten en nam fier plaats achter het stuur in de geweldige carbon en lederen kuipzetels met zicht op de monumentale rode toerenteller. Eigenlijk hoop ik maar één ding dat we hem ook eens in België te zien krijgen, het zou zonde zijn om dit te moeten missen. Juist daarom heb ik hem dan ook langs alle kanten gefotografeerd en bewonderd, misschien was dit een unieke kans. Veel jaloerse blikken waren op mij gericht omdat ik toch deze kans had gekregen en genomen. Een gitzwarte 458 Italia stak fel af naast een in dezelfde kleur California met zwart dak, heel apart maar wondermooi. Dus ook daar even plaats ingenomen. Naast de straatversies lieten ze ook de F10 zien in zijn presentatieversie. 
 
Na het nemen van een 50 tal foto’s was het tijd om andere oorden op te zoeken. Even langs Maserati waar ze de Gran Turismo MC Stradale en Corsa presenteerden. Bij Audi de nieuwe A7 Sportback, welke zeker concurrentie zal zijn voor Mercedes en BMW en een super concept E-Tron Spyder, alsook een verrassing een nieuwe concept Quattro en de R8 GT gemaakt op 333 stuks.
Jaguar pakte uit met een sensatie de elektrische C-X75, gewoon schitterend om zien.
Bij Lamborghini stond het "beest van het salon" de concept "Sesto Elemento", geen woorden voor: een stier pur sang!

Op de stand van Bentley tenslotte werden we met open armen ontvangen op Champagne en hapjes voor de presentatie van de nieuwe Continental GT. Ook werden we gevraagd naar onze mening , via een sound simulator, naar het geluid voor de uitlaat van de op til zijde V8 - 4liter die ze in de "Conti" willen leggen naast de vertrouwde W12. De wondermooie Continental GTC serie 51 en de Mulsanne mochten ook niet ontbreken.

Tenslotte even langs, sorry mensen,bij Porsche met de nieuwe Speedster, Turbo S en de GT2 RS, naast het ganse gamma. Moe en voldaan verlieten we het salon om de auto op te halen en terug naar België te keren. Zoals gewoon in de file op de ring rond Parijs en na 3,5 u waren we terug thuis. We hadden toch weer wat gezien wat ons hart deed sneller slaan.
Nu maar uitkijken naar onze volgende uitstap naar Maranello.


Tekst en foto’s Jean-Marc D.

Wordt lid van Scuderia Ferrari Club Genk

Wil je lid worden van de Scuderia Ferrari Club Genk en mee genieten van de sfeer, de evenementen en de voordelen?
Vul dan even uw gegevens in op de pagina "lid worden" en wij contacteren u zo snel mogelijk!

Lid worden →

Wordt lid van onze community