7 tot 9 oktober 2011 - Bezoek Ferrari & Maserati Fabrieken

7 tot 9 oktober 2011 - Bezoek Ferrari & Maserati Fabrieken

Omstreeks 08.00 uur vertrokken we vanaf Charleroi airport richting Bologna Marconi airport. Iedereen was er tijdig, voor enkelen was het wel nipt! Met 50 nieuwsgierige hoofden kozen we dan voor het luchtruim en na anderhalf uur vliegen landden we in Bologna. Onze gereserveerde bus stond al klaar met dezelfde ‘autista’ als vorig jaar. Hij bracht ons direct naar onze eerste stop: de Maserati fabrieken in Modena.

Na een korte uitleg en een hapje in de showroom kregen we dan onze rondleiding in de montagehallen. De productie van de Maserati’s was in volle gang, het was immers vrijdag. Het moet gezegd worden dat de mensen daar geen stress vertonen zoals hier! Ze kunnen op een ‘rustige’ wijze hun taken uitvoeren en hun passie in de wagens verwerken. Uiteraard worden de motoren nog steeds bij Ferrari gemaakt ( 2 versies : 4.2 en 4.7 liter ). De wagens worden ook nog uitgebreid getest op de baan. Op de terugweg naar de welkomsthal goot het pijpenstelen, er was een onweer los gebarsten. Gelukkig bleef het droog voor de rest van onze reis.

Na de Maserati-fabrieken reden we dan richting hotel Arthur om onze incheck te doen. Even later zetten we onze voetjes onder tafel in Albergo -Trattoria Cacciatore. Iedereen liet het zich smaken en na een koffietje gingen we dan terug richting onze autobus om ons volgend bezoekje aan te vatten.

 

De bus bracht ons richting Montale Rangone waar het carrosseriebedrijf Brandoli gevestigd is. Zij restaureren oldtimers terug van de grond op. We kwamen ogen en oren tekort en wat we zagen grenst soms aan het ongelofelijke. Er stond zelf een Ferrari F310 (Formule 1 wagen van 1996). Deze werd gerestaureerd voor de Galleria Ferrari. Bij de verderzetting van onze reis werd er over niets anders maar gesproken, iedereen was er danig van onder de indruk van dit vakwerk. Zelfs de vrouwen namen deel aan deze gesprekken, dan moet je al heel goed zijn!

Onze volgende afspraak was een kaasfabriek. Ook eentje met naam, nl: Parmigiano Reggiano. Nog zo’n wereldbekend merk. De uitleg die we daar kregen was beknopt maar to the point. Als je daar tussen muren van kaasblokken van zo’n 42 kg. wandelt, dan krijg je toch een apart gevoel. Elk blok is een 800 euro waard en worden regelmatig gereinigd en omgedraaid door een machine. Dit om de kaas niet te laten muffen. Na deze rondleiding werd er dan ook volop kaas gekocht om mee te nemen naar het thuisfront. Een proeftafeltje met Lambrusco en Parmigiano Reggiano kon natuurlijk niet ontbreken. De autobus stond reeds klaar om ons terug te brengen naar ons hotel. Daar konden we ons opfrissen om de dag af te ronden met een etentje in agriturismo Villa di La’ gelegen in het heuvelachtig gedeelte van Maranello. Het werd een ontspannen etentje waar iedereen zich tegoed kon doen aan de lokale specialiteiten van de regio Emilia Romagna.

Tussen het smakelijke eten door werd er veel gegrapt en dit kwam de sfeer zeker ten goede. Wijnen en andere dranken (vooral Limoncello) werden er ook à volonté geserveerd. Zoveel zelfs dat er enkele personen bij waren die de volgende dag moesten toegeven dat ze zich de terugreis naar het hotel niet meer voor de (benevelde) geest konden halen. Andere mensen hebben zich dan serieus mispakt op het eten. Ze waren al propvol na het voorgerecht (2 soorten pasta). Natuurlijk was er nog rauwkost, kaas en 4 andere soorten geroosterd vlees. T’is de ervaring die ook telt natuurlijk.

De volgende ochtend had Scuderia Ferrari Club Genk dan samen met hotel Arthur een Ferrari Experience georganiseerd.  Hier konden onze medereizigers dan tegen betaling eens met een Ferrari de baan op. Niet iedereen verkoos om daar op in te schrijven, maar er waren toch voldoende kandidaten. Voor sommigen was het de eerste keer voor anderen een extra ervaring maar uiteindelijk was het WOW-effect aanwezig! Na deze Ferrari Experience vatten we het hoofddoel van onze reis aan, het bezoek van de Ferrari Fabriek.

Bij aankomst aan de Ferrari Fabriek, moesten we naar aloude Italiaanse gewoonte een tijdje wachten om de heilige grond te mogen betreden. Dat wachten kwam ook omdat er nog andere Scuderia Ferrari Clubs ons voor gingen. Tussentijds werden we geanimeerd door verschillende Ferrari 458-spiders en FF die de Fabriek binnen –en buitenreden. Eenmaal het uiteindelijk zover was, werd onze groep in 2 gedeeld en mochten we dan de Fabriekshallen binnen. De zeer interessante rondleiding was uiteraard in het Engels. Eerst kwamen we binnen in de spuitafdeling: daar stonden een aantal zeer exclusieve Ferrari’s : zoals de CART Ferrari 637 (wagen die werd gemaakt ter onderhandeling van de FIA – Ferrari zou dan overstappen naar de Indycar). Ook de zeer exclusieve Ferrari 288 GTO Evoluzione stond hier tentoongesteld.  In 1986 bouwde Ferrari  6 modellen van de 288 GTO Evoluzione met een agressiever uiterlijk en een motor die tot 650 pk leverde. De wagen met een topsnelheid van 370 km/u vormde uiteindelijk de basis van de Ferrari F40.

We liepen hierna de assemblagehal van de V8 binnen ( de V12-afdeling ligt hier exact boven). Hier kregen we ook een uitleg over de verschillende stappen naar het uiteindelijk topproduct! In tegenstelling tot Maserati was hier niemand aan het werk, het was immers zaterdag. Wel kon je veel gelijkenissen vaststellen tussen Ferrari en Maserati : alles wordt zoveel mogelijk met de hand gemaakt, een ware passie voor het product. Het spijtige natuurlijk is dat er nergens geen foto's van gemaakt mogen worden.

Nadien werd er nog een middagmaal genuttigd in de personeelsrefter van Ferrari. Er werd bij het verlaten nog een groepsfoto gemaakt rond de nieuwe Ferrari FF. We vertrokken dan met zijn allen toen naar het Museo Ferrari, de nieuwe naam voor Galleria Ferrari. Voor de rest van de namiddag was iedereen vrij tot 18.00 uur. Velen namen een kijkje aan de oude ingang van de Fabriek, aan de ingang van het Fiorano-circuit en de Ferrari Gestione Sportiva. Sommigen namen uitgebreid de mogelijkheid om te apperitieven (waaronder het SFC Genk-bestuur) . De autobus stond stipt aan de parking van Museo Ferrari en voerde ons terug naar het hotel. Even een opfrissing en dan richting Ristorante Montana.

Ristorante Montana was destijds het huisrestaurant van Michael Schumacher en het succesvolle Ferrari-team. Vele mensen wisten niet wat ze zagen toen ze het restaurant binnenkwamen. De muren hingen vol met gesigneerde serviëtten van bekendheden, verzorgd ingekaderd en uitgestald. De muren sieren ook tientallen helmen van bekende piloten die daar ooit zijn gaan eten. Om nog niet te spreken over de talrijke memorabilia van Ferrari F1 wagens. Het eten op zich was van een volledig andere stijl dan de avond voordien. Het was veel lichter verteerbaar, maar ook zeer lekker! Ook hier werd er drank à volonté gebracht, maar laat het nu net de personen zijn die de dag ervoor een uurtje kwijt waren in hun geest, die het voorzichtigst waren. Ook was er nog ene Gabriele Lalli (Verantwoordelijke van het overkoepelende Ferrari Fanclub orgaan) langsgekomen om ons te groeten.

Als afsluiter werd er een mooie zelfgebakken taart naar binnen gebracht. De zaakvoerster en keukenprinces van het restaurant ‘Mamma Rossella’, had in deze taart ons clublogo verwerkt.. Na het eten van de taart werd er nog wat gezellig nagepraat. De bar in het hotel draaide ook wat minder omzet dan de dag voordien. Iedereen ging ‘redelijk’ vroeg slapen.

Op zondagmorgen moest iedereen weer op tijd zijn bed uit om de terugvlucht naar België te nemen. Eerst nog snel een naar italiaanse normen uitgebreid ontbijt en dan naar de luchthaven. Omstreeks 11.30 waren we terug in Charleroi . Hier scheidden onze wegen, meerdere deelnemers kwamen ons nog even groeten. Dit zonder nog even aan te halen dat ze een perfect weekend achter de rug hadden en ze volgend jaar weer zullen meegaan. Het is altijd leuk om als bestuur vele complimenten te krijgen!!! Daarvoor doen we het!! Wij van onze kant wensen ook alle deelnemers te bedanken voor de uitstekende sfeer wat er in de groep was, het was een genoegen om jullie in contact te mogen brengen met de regio Emilia Romagna en haar specialiteiten. Bedankt en tot een volgende gelegenheid.

Verslag Guy Dexters & Alessio Cannistrà

Wordt lid van Scuderia Ferrari Club Genk

Wil je lid worden van de Scuderia Ferrari Club Genk en mee genieten van de sfeer, de evenementen en de voordelen?
Vul dan even uw gegevens in op de pagina "lid worden" en wij contacteren u zo snel mogelijk!

Lid worden →

Wordt lid van onze community