2/3 Juni 2015 - Modena Trackdays Spa-Francorchamps

2/3 Juni 2015 - Modena Trackdays Spa-Francorchamps

Op 2 en 3 juni was het weer zover. Het 2-jaarlijks event van Modena Motorsport van Uwe Meissner vond weer plaats en ook dit jaar waren ze weer afgezakt naar de mooiste omloop ter wereld, Spa Francorchamps. Nadat Bart, één van onze bestuursleden, weer contact had opgenomen met Modena Motorsport, mochten we er ook weer komen staan met onze promostand. Omstreeks 9.15 uur waren Giulio en ik ter plaatse en na de nodige formaliteiten vervuld te hebben, gingen we onze stand opbouwen. Evarist Devos was ook reeds ter plaatse en hielp ons hiermee. Een kwartiertje later arriveerde Jean-Marc ook samen met Ed en Yola. We waren nu voltallig en de opbouw liep dan ook vlot. Zei het dat we een beetje last hadden van windvlagen maar al bij al was de temperatuur 18° en het belangrijkste: het zou de ganse dag droog blijven, wat we niet verwacht hadden want toen we thuis wegreden regende het pijpenstelen.


 

Na de opbouw muisde ik er vanonder omdat ik iets gezien had wat meer dan mijn aandacht trok en waar ik niet kon aan weerstaan om dit zo snel mogelijk op foto te krijgen. Het was de Fiat Bartoletti vrachtwagen met bouwjaar 1957. Ik meende te weten dat hij in de USA was, maar schijnbaar is hij enkele jaren geleden verkocht naar Duitsland. Je zag het ook aan zijn nummerplaat, hij staat ergens in de omgeving van Keulen gestald. Nadien trok ik dan voor mijn toer langs en in de boxen om al dat prachtige autogeweld op foto vast te leggen. Er stonden zoals naar gewoonte weer prachtige wagens, net zoals de klassiekers die er altijd bij zijn. Kijk maar naar de foto’s die je elders op onze clubwebsite kunt terug vinden. Ik had gehoord dat er ook een Koenigsegg zou staan, maar er stonden er maar liefst acht. Wat me onmiddellijk opviel dat ze veel lijken op de Pagani’s. Maar toch, het zijn unieke stukken. 
Ondertussen was het middag geworden en ging ik terug naar onze stand. We beslisten om in 2 groepen te gaan eten in het restaurant boven de boxen. Eerst ging Jean-Marc samen met Ed en Yola en nadien zouden wij drietjes, Evarist, Giulio en ik de innerlijke mens gaan versterken.


 

Toen wij de stand bewaakten, kwam Uwe Meissner voorbij gewandeld en we riepen hem even tot bij ons. We hadden nog een presentje voor hem. Het onlangs in Brussel voorgestelde boek van Karoly Méhes over Gilles villeneuve wat door de auteur gesigneerd was voor Meissner, werd overhandigd en de klassieke kiekjes volgden. Hij was uiterst aangedaan want dit boek had hij nog niet in zijn collectie en zeker ook omdat het op zijn naam gesigneerd was.
Nadat ploeg 1, om het zo maar te noemen, terug was van de lunch was het onze beurt. Nadien trokken we met ons gedrietjes langs de boxen. Maar waar de Fiat vrachtwagen gestald stond was er plotseling veel beweging en dit trok onze aandacht. Er was een cameraploeg die opnames ging maken over het werk wat er in de boxen gebeurde anno de jaren van toen. Er waren 3 mecaniciens in de outfit van toen en ze simuleerden het op en afladen van racewagens. In de  box achter de Fiat stond een Ferrari Dino 246 T die indertijd deel had genomen aan de Tasman wedstrijden down under. Natuurlijk was er weer menig fotograaf, al dan niet professioneel, ter plaatse om alles vast te leggen. Na een uurtje was het terug onze beurt om stand te gaan bemannen. Verschillende leden kwamen langs om een praatje te slaan en om hun lidkaarten af te komen halen, want die waren ook eindelijk toegekomen vanuit Italië. We mochten ook verschillende nieuwe leden inschrijven op onze ledenlijst die dit jaar voor het eerst de kaap van 200 heeft gerond. Eer we het wisten liep de dag op zijn eind en omstreeks 17.00 uur braken we onze promostand af. We hadden aan de mensen van Modena Motorsport gevraagd als we het grote materiaal in hun box mochten leggen tot de dag nadien. Voor hun was dat geen probleem en wij hoefden dan ook niet met heel ons hebben en houden op en af te rijden. De boeken en prularia werden in de 348 van Jean-Marc gelegd. Wij namen afscheid want op dag 2 zouden Bart en Jan overnemen van Giulio en mij.


 

Op dag twee was er nog een aangename verassing. Er stond een La Ferrari, en hij reed onder grote belangstelling het circuit op en volgens de aanwezigen was dit niet op een slakkengangetje. Ook het geluid van deze supersportwagen was dik in orde en volgens sommigen mooier dan het hedendaagse F 1 gefluister. ’s Namiddags was er dan de prijsuitrijking van het concours d’élègance op de baan met op de achtergrond weer die prachtige Fiat Bartoletti vrachtwagen. Op de stond was het nog druk, er werden nog verschillende boeken en prularia verkocht net zoals lidkaarten die nog werden afgehaald. Jacky Ickx vereerde de stand ook nog met een bezoekje. Het was een zeer geslaagde happening voor onze club en bij deze bedanken we ook nog eens Evarist, Ed en Yola voor hun bereidwillige onbaatzuchtige medewerking. Een paar extra handen zijn altijd welkom. Hopelijk komt er in 2017 weer een nieuwe editie van dit evenement. Ik moet er wel even bij zeggen dat er dan één grote afwezige bij zal zijn. De ex Gilles Villeneuve F1 wagen zal dan ontbreken. Het kwam mij ter ore dat de wagen aan zijn laatste dagen in Europa toe is. Hij zal weldra verhuizen naar het Arabische schiereiland. Wanneer we hem nog eens live gaan zien, staat in de sterren geschreven.

Wordt lid van Scuderia Ferrari Club Genk

Wil je lid worden van de Scuderia Ferrari Club Genk en mee genieten van de sfeer, de evenementen en de voordelen?
Vul dan even uw gegevens in op de pagina "lid worden" en wij contacteren u zo snel mogelijk!

Lid worden →

Wordt lid van onze community