Begin 2024 kreeg het bestuur van SFC Genk eindelijk van Ferrari te horen dat de fabrieksbezoeken terug georganiseerd zouden worden. Nieuw was dat het bezoek langer zou duren en dat het zou georganiseerd worden op een werkdag in plaats van op zaterdag zoals vroeger. Ferrari stelde maandag 21 oktober voor aan de buitenlandse clubs. Deze datum viel direct na het Finali Modiali weekend in Imola dus de combinatie Finali Mondiale – Fabrieksbezoek lag voor de hand. Het bestuur kon aan de slag gaan om een zo interessant mogelijk programma voor te stellen. Midden mei kon dan de uitnodiging naar onze leden gestuurd worden. Wegens praktische overwegingen is 54 deelnemers een maximum en dit leidde ertoe dat de reis binnen de 48 uur uitverkocht was. Een nieuw record! Op donderdag 17 oktober vertrokken we dan richting Bologna. De meesten deden dit vanuit Charleroi met Ryanair maar er waren er ook enkelen die via Eindhoven gingen of met de wagen naar Italië kwamen. Omstreeks 14h00 kwamen we aan in Bologna en stond de bus ons op te wachten om naar onze eerste halte, het Museo Enzo Ferrari in Modena, te rijden. In het museum wisselen verschillende tentoonstellingen van tijd tot tijd. Ten tijde van ons bezoek liep de tentoonstelling “”Ferrari One of a kind” met een aantal unieke Ferrari’s. Ook de film die het verhaal van Enzo Ferrari vertelt, wordt nog steeds vertoond. Na het bezoek was het stilaan tijd om naar het ons vertrouwde Hotel Arthur te vertrekken. Na de verdeling van de kamers en een kleine opfrissing vertrokken we met de bus naar Ristorante Villa di Là dat in de heuvels boven Fogliano gelegen is, hetgeen een hele uitdaging was voor de buschauffeur. Zoals we intussen gewend zijn kwamen we er niets tekort en werd er gezellig getafeld. Vrijdag 18 oktober was het vroeg opstaan want we vertrokken richting Imola voor de Finali Mondiali. Vorig jaar in Mugello was de paddock op zondag niet toegankelijk voor het publiek. Daarom besloot het bestuur om al op vrijdag te gaan wanneer het er nog rustig is en we (bijna) overal mochten komen. In de paddock stonden de VIPtenten voor de deelnemende teams opgesteld en de tentoonstelling van het huidige Ferrari-gamma en de grote Finali Mondiali-tent met de historische racewagens waaronder diverse F1-wagens. Natuurlijk mochten de 2 recente winnaars van de 24 Uur van Le Mans, de twee 499P met nummers 50 en FABRIEKSBEZOEK 17 – 21 OKTOBER 2024 51 niet ontbreken. Op de baan was er ook al heel wat te beleven. Naast de XX Programs en de F1 Clienti/Sport Prototipi Clienti werden er ook al twee races in de Ferrari Challenge competities gereden met de 296 Challenge en de 488 Challenge racewagens. Omstreeks 17h verzamelden we weer aan de bus om terug te keren naar Hotel Arthur voor een kleine opfrissing waarna we naar Ristorante Lo Smeraldo van de in Ferrari middens niet onbekende Lello Appicella in Pozza di Maranello. Enzo Ferrari kwam er trouwens zelf geregeld eten. Ook hier kwamen we weer niets te kort. Wij komen al vele jaren naar deze streek en weten ondertussen wel waar het goed is. Op zaterdag 19 oktober bezochten we eerst het museum van Stanguellini in Modena. De Stanguellini familie was een veelzijdige familie die op het einde van de 19e eeuw orkestrale pauken met gepatenteerde mechanische stemming bouwden. Van het magistrale geluid van een pauk naar de muziek van motoren bleek maar een kleine stap. Stanguellini bouwde vooral kleine auto’s met kleine maar krachtige motoren. In de jaren 40 versloeg Stanguellini met de regelmaat van de klok Ferrari. Enzo Ferrari had dan ook zeer veel respect voor Vittoria Stanguellini. In het museum is de volledige geschiedenis van Stanguellini als autoconstructeur weergegeven. Tevens is de privécollectie historische voertuigen hier te bezichtigen met onder andere de eerste auto die in Modena werd ingeschreven met de toepasselijke nummerplaat 1 MO. De volgende halte in ons programma was Ristorante Circuito del Gusto in Varano waar we het middagmaal nuttigden alvorens naar de Dallara Academy te trekken. Bij Dallara kregen we een rondleiding door de afdeling waar composietmaterialen vervaardigd worden voor verschillende vooraanstaande klanten waaronder natuurlijk ook Ferrari. We kregen ook de simulator te zien. Deze zou identiek zijn met deze van Ferrari maar die krijgen we nooit te zien. Het bezoek eindigde in het museum waar tal van unieke auto’s te zien zijn en de groepsfoto gemaakt werd. Na dit bezoek ging de busrit terug richting Solignano Nuovo waar we verwacht werden bij de Acetaia Boni van onze FABRIEKSBEZOEK 17 – 21 OKTOBER 2024 sponsor Romano Boni. Deze gaf, zoals verwacht, een bevlogen presentatie van zijn bedrijf en legde uit hoe de vermaarde aceto balsamico di Modena gerijpt wordt. Een gesmaakte proeverij sloot dit bezoek af. Na een korte opfrissing in het hotel en een wandeling door de regen kwamen we aan bij Pizzeria Desideria. Daar kregen we een zestal pizzaporties voorgeschoteld. De grootte van de Italiaanse pizza’s maakte dat niemand met honger terug naar het hotel moest. Zondag 20 oktober bracht ons weer naar Imola voor de Finali Mondiali. Daar aangekomen mocht het bestuur nog 54 kleine en 27 grote vlaggen afhalen om uit te delen aan de meegereisde leden. Al deze vlaggen leverden achteraf tijdens de show mooie beelden op. In de voormiddag werden de laatste races van het seizoen verreden en werden de kampioenen gehuldigd. Helaas was het Italiaanse weer ons niet zo gunstig gezind en werden we op verschillende plensbuien getrakteerd. Na de middag was er de Ferrari Show die begon met een overvlucht van een Agusta Westland AW101 helikopter die rakelings langs het publiek scheerde. Daarna maakte de gloednieuwe rode Ferrari F80 zijn opwachting voor zijn eerste publiek optreden gevolgd door twee 499P’s. Deze twee, de nummers 50 en 83, kwamen vanuit het centrum van Imola en gingen in parade richting circuit. Daar werden ze opgewacht door twee 296 GT3’s, vijf 296 Challenge en drie recente F1’s (2 SF71-H en SF21) en samen gingen ze op weg naar de starting grid. Rij per rij werd de grid daarna opgevuld met de auto’s van de F1 Clienti, de Sport Prototypi en de XX Programs. Dit alles gebeurde onder massale belangstelling; de organisatoren spreken van 33000 fans. In de late namiddag ging de paddock toch nog open voor de fans. Iedereen haastte zich naar de grote Finali Mondiali-tent waar nu, in tegenstelling tot vrijdag, de fonkelnieuwe gele F80 te bezichtigen was. Er werden dan ook vele foto’s en selfies gemaakt. Omstreeks 17 uur was het weer verzamelen aan de bus en via een tussenstop in Hotel Arthur gingen we daarna naar Ristorante Antica Trattoria Il Cacciatore waar ons het avondmaal wachtte. Tijdens het avondmaal werd de Grand Prix van Amerika verreden op het Circuit Of the Americas in Austin Texas. Daar zagen we Charles Leclerc een kanonstart nemen en dankzij een goede strategie konden we een Een-Twee Finish vieren. Het spreekt voor zich dat zowel de club als de restaurantuitbater een rondje limoncello aanboden. Op maandag 21 oktober ging dan ons bezoek door waarnaar we al lang uitkeken. Dit ging spijtig genoeg niet zonder de nodige stress aangezien ons bezoek op dondernamiddag in eerst instantie FABRIEKSBEZOEK 17 – 21 OKTOBER 2024 verplaatst werd naar dinsdag wegens een overboeking. Dan zouden we echter niet meer in Maranello zijn hetgeen dus een annulering zou zijn. Gelukkig was er op vrijdag een CICOvergadering gepland in Imola waaraan ook Benedetto Vigna, de Ferrari CEO, deelnam. Giulio legde daar ons probleem voor en er kwam alsnog een oplossing uit de bus: ons bezoek zou, in weliswaar ingekorte vorm, volledig in de namiddag verlopen. De planning werd omgegooid en voor de middag bezochten we het Museo Ferrari in Maranello. Daarna werd de groep in twee gesplitst. Groep 1 ging naar het middagmaal bij 27 Officina della Pizza gelegen naast het Museo Ferrari en wandelden daarna naar de historische ingang van de Ferrarifabriek. We bezochten op een drafje achtereen volgens de afdeling waar de motoren gefreesd worden, we zagen van buitenaf de assemblagelijn van de motoren, we bezochten de assemblagelijn waar de V6, V8 en V12 modellen (behalve de Purosangue) weer door elkaar staan. We bezochten ook de nieuwe garage van de F1 Clienti, de Sport Prototypi en de XX Programs. Deze was grotendeels leeg aangezien al de auto’s nog in Imola stonden. Na een verplicht bezoek aan de Ferrari Store zat het fabrieksbezoek erop. Terwijl de ene groep de fabriek bezocht kon de andere groep gaan eten in 27 en gaan shoppen. Omstreeks 18uur vertrokken we richting luchthaven van Bologna voor de terugvlucht die helaas grote vertraging had hetgeen betekende dat we pas na half een landden in Charleroi en daarna nog een autorit richting huis voor de boeg hadden. Toch waren we weeral een Ferrari-ervaring rijker die ze ons niet meer kunnen afnemen. Je kan als Ferrari-fan alleen maar blij zijn dat je dit kan en mag meemaken.
Wil je lid worden van de Scuderia Ferrari Club Genk en mee genieten van de sfeer, de evenementen en de voordelen?
Vul dan even uw gegevens in op de pagina "lid worden" en wij contacteren u zo snel mogelijk!