REIS FINALI MONDIALI IMOLA 2022.

REIS FINALI MONDIALI IMOLA 2022.

28 Oktober 2022, eindelijk konden/mochten we weer terug naar Emilia Romagna (I), meer bepaald naar de regio genaamd de “Motor Valley”. Het merendeel van de groep kwam samen op de luchthaven van Charleroi, enkele personen vlogen vanaf Eindhoven en anderen legden de trip af met hun persoonlijk voertuig. Het vertrek van ons vliegtuig werd met anderhalf uur uitgesteld wegens technische problemen. Ryanair zal zijn reden hiervoor wel gehad hebben. Enfin, met anderhalf uur vertraging landden we dan op de Aeroporto Marconi in Bologna waar een autocar ons stond op te wachten om ons rechtstreeks naar Hotel Arthur te brengen. Na de indeling van de kamers, stonden er hapjes e.d. ons op te wachten om de hongertjes te stillen. Nadien werd er in de lobby nog wat bijgebabbeld maar de meerderheid ging toch stilaan zijn bed opzoeken want morgen beloofde een lange dag te worden.

We vetrokken mooi op tijd en reden naar Ares Design in Modena. Ares Design is opgericht door de vroegere CEO van Lotus, Danny Bahar. Deze manager had ook een verleden bij Ferrari gekend. Hij plantte er een volledig nieuw gebouw neer van 18.000m² waar koetswerken van wagens allerhande gerestyled worden of waar er volledig nieuwe koetswerken ontwikkeld worden. Zo werd er een Corvette van 1964 voorzien van een volledig nieuwe body. Een ander project is om de De Tomaso Pantera terug tot leven te wekken. Een Tesla Model S wordt er nu omgebouwd tot stationcar. Verder staan er ook nog een recente Corvette, enkele Land Rover Defenders, Mercedes AMG  G63 en nog enkele modellen waaraan wordt gewerkt. We wandelden verder en ontdekten er een Nissan Ariya single seater project. We mochten ook nog een kijkje nemen in de interieurafdeling waar waardevolle ledervellen verwerkt worden tot prachtige zetels en andere onderdelen van de binnenzijde van deze luxueuze wagens. Hierna namen we afscheid van Ing. Zagni en zijn medewerker Roberto, hij maakte dit bezoek mogelijk. Wij overhandigden hem eerst nog als aandenken een originele mijnlamp.

We reden verder richting het centrum van Modena naar de Via Malmusi 78. Niks te zien, gewoon een straat zoals er duizend andere zijn. Maar via een deurtje op de patio liepen we naar binnen en onze mond viel gewoonweg open van verbazing. Een werkplaats met antieke werktuigen, boeken, foto’s en memorabilia allerhande. Het mooiste moest nog komen, we werden naar een hal geleid en daar stonden een 15-tal Ferrari voertuigen die zowat de hele historie van Ferrari belichamen. Na een grondige uitleg door de heer Camellini waren we weer wat wijzer geworden in de Ferrari historie. Groot was de verwondering dat de kleinzoon van Sergio Scaglietti, Simone Scaglietti, er ook rondliep en er dus ook hier een connectie is tussen de mensen die mee de historie van Ferrari groot gemaakt hebben. Wij, deel 1 van de groep, groep 2 volgende hetzelfde programma maar in omgekeerde richting, namen afscheid van de Heer Camellini en wandelden richting de woning van Enzo Ferrari, we passeerden de plaats waar vroeger zijn eerste werkplaats stond in de Viale Trento Trieste. Spijtig genoeg is dit gebouw gesloopt om plaats te maken voor een parkeergarage. De enige herinnering is dat de parkeergarage de naam Parking Ferrari gekregen heeft. We wandelden verder en passeerden bij zijn vroegere haarkapper Antonio. In het gebouw aan de overzijde, Café del Corso, werd een ruimte ter nagedachtenis aan Enzo Ferrari ingericht. Hij kwam hier regelmatig een koffietje drinken. Wij werden verwelkomd door de uitbater en mochten er genieten van een versnapering en een drankje.

Nadien gingen we dan terug naar de autocar voor onze lunch. We reden naar de zaak genaamd Loco waar we een smakelijke lunch hadden. Hierna reden we verder naar Maranello voor onze Factory Tour, bezoek aan het museum en nadien hadden we wat vrije tijd om te gaan shoppen eer we naar Acetaia Balsamico Boni gingen voor de uitleg over het hoe en wat van de Acetaia Balsamico. We reden dan terug naar hotel Arthur om ons op te frissen vooraleer we gingen dineren in Ristorante Montana alias Mamma Rosella, de lievelingskokkin van ene Michael Schumacher.  Het eten was weer voortreffelijk van smaak en het was overgoten met een flinke scheut ambiance. De sfeer zat er duchtig in. Omstreeks 23.30 uur reden we dan terug naar ons hotel voor een welverdiende nachtrust.

Vandaag, op dag 2 van ons verblijf, reden we naar het circuit Enzo & Dino Ferrari in Imola waar we de ganse dag zouden doorbrengen tussen de deelnemers van de Finale Mondiale. Het was schitterend weer en er stond vanalles te beleven in de paddock en op de baan. Verschillende nieuwe wagens, zoals de Purosangue en de nieuwe 296 GT3. Ook enkele gewone productiewagens stonden er opgesteld waaraan menigeen zich vergaapte. We liepen een grote hal binnen waar de wereldpremière stond: de 499P, of de Hypercar voor de LM series. Een meer dan indrukwekkende machine. Verder stonden er ook nog een dertigtal racewagens uit de oude doos. Aan de overzijde stonden er dan weer een twintigtal Ferrari F1 bolides opgesteld. Nadien gingen we terug naar buiten om plaats te nemen op de tribune voor de show. Plots kwam er uit het niets een oud vliegtuigje aan, gelakt in de kleuren van W.O. 1 en de piloot Francesco Baracca met het originele paard op de flanken. Hierna volgden dan de presentatie van Ferrari F1 wagens, aangevuld met GT cars, FXX, 599XX en andere Ferrari racemobielen waaronder ook de 296 GT3 geflankeerd door de machtige 499P. Eensklaps een hoop lawaai vanuit de lucht en nu waren het twee straaljagers van de Italiaanse luchtmacht die de show kwamen afsluiten. Toen alle wagens van de baan waren werd er nog wat geracet met F1 wagens, GT cars en allerhande andere modellen. Wij wandelden stilaan naar ons afgesproken meetingpoint om terug naar het hotel te gaan en nadien te gaan lunchen in Il Piccolo Mugnaio. Het eten wordt bereid met zelfgekweekte groenten, zelfgemaakte sauzen enz.…, gewoonweg overheerlijk. Na afloop reden we dan terug naar ons hotel voor onze nachtrust.

Maandag, laatste dag, dus koffers maken en inladen in de autocar. We reden voor ons eerste bezoek van de dag naar Pagani. Wat je hier te zien krijgt is een streling voor het oog. De materialen waar ze mee werken, de rust die er alom is, de netheid: klinisch proper en dan nog de oorverdovende stilte die er heerst op de werkvloer. Je wordt hier gewoonweg onwennig, maar hier worden de echte hightech supercars ontworpen en in elkaar geschroefd. Nadat we een kijkje hebben mogen nemen in de productiehal verhuisden we nu naar de showroom. Hier staan verschillende modellen uitgestald en ze zien er allemaal meer dan top uit. Dit is dus een Dream makers fabriek met alles erop en eraan. Aansluitend brachten we nog een bezoek bij Righini zijn old timer collectie met als top de pre Ferrari, de Auto Avio Costruzioni 815. Wat die man in zijn kasteeltje heeft staan tart werkelijk alle verbeelding. Van de eerste Mercedes Benz anno 1894 tot voertuigen uit de 80-ties. Legervoertuigen, racewagens, berlines enz.… Maar de top van zijn collectie is de Auto Avio Costruzioni 815 of de pre Ferrari. Enzo Ferrari bouwde hem maar mocht de naam Ferrari niet gebruiken wegens een contract met Alfa Romeo. Het verschil vandaag van ons eerste bezoek, Pagani, en dit is gewoon onbeschrijfelijk. Echt twee werelden van verschil. Voor onze laatste stop annex lunch reden we naar Giacobazzi. De wijnhandelaar en sponsor van Gilles Villeneuve destijds. Eerst werd er gelunched waarna we een rondleiding kregen in de productiehallen en hun museum gevuld met oude werktuigen die in deze branche gebruikt werden. Normaal gezien staat hier de 312T4 van G. Villeneuve maar hij stond bij de Finale Mondiale in de tent. Wat wel tegen de muur hangt zijn de zes wielen van de 6- wieler F1 testwagen. Na de lunch en de rondleiding werd het dan stilaan tijd om terug de bus op te stappen richting Bergamo Airport voor onze terugvlucht. Deze keer liep alles zeer vlot en waren we tijdig terug in Charleroi. We namen afscheid van elkaar en eenieder ging zijn eigen weg.

Wij, het bestuur wensen alle deelnemers te bedanken voor het voorbeeldig gedrag en ook voor de ondertussen toegekomen mails met bedankjes van jullie. Dit weten wij enorm te waarderen en helpt ons alleen al maar om het voor een volgende gelegenheid nog beter te doen.

Tekst Dexters G.

Foto’s: Dexters G., Decroix V., De Bondt R. en Buyens J, 

Wordt lid van Scuderia Ferrari Club Genk

Wil je lid worden van de Scuderia Ferrari Club Genk en mee genieten van de sfeer, de evenementen en de voordelen?
Vul dan even uw gegevens in op de pagina "lid worden" en wij contacteren u zo snel mogelijk!

Lid worden →

Wordt lid van onze community