Fandag 2018 - 23 September 2018

Dit jaar gingen we weer op verplaatsing met de fandag, meer bepaalt naar Butzweilerhof. Butzweilerhof ligt even ten noordwesten van Keulen op een industrieterrein en herbergt een ex vliegveld. Het vliegveld gaat terug tot 1911 en was toen de thuishaven van militaire Z II Zeppelins aangevuld met een pilotenschool. In 1926 was het de 2de grootste luchthaven van Duitsland na Tempelhof in Berlijn. In 1936 werd ze volledig vernieuwd en werd het hoofdgebouw ingehuldigd. Dit gebouw staat er nog steeds maar in 1940 werd het opnieuw een militaire luchthaven. Van hieruit vertrokken de Duitse militaire vliegtuigen die deelnamen aan de verovering van het “oninneembare” fort van Eben Emael in België. Dit is de eerste link met België. Na W.O. II werd het bezet door de geallieerden, eerst de Engelsen en in 1953 kwam het Belgische licht vliegwezen ook naar hier. In 1995 verlieten de Belgen als laatste deze site, de is de tweede link, waardoor de gebouwen leeg kwamen te staan. Het werd omgevormd naar een museum waarin het historische verleden van het vliegveld aan bod kwam.

Langzamerhand werden de gebouwen toch stilaan weer in gebruik genomen en dit door autohandelaars. Garages zoals An Mark Classic Cars, Auto Levy, Bechtel Motorcompany, Bentley & Lamborghini Köln, Pon Luxury Cars, Mechatronic en Roock Racing huren hier delen van het enorme gebouw af. Nadien kwamen TUV Reinland, shops van G.P. originals, abc finance en de Duitse Old Timerclub ook met een vestiging naar hier. Stilaan werd het een autocentrum en geen afgedankt luchtgebouw meer.

Link drie. Wij, SFC Genk Belgium, kregen het idee om voor onze jaarlijkse fandag eens naar hier af te zakken. Ook al omdat de Michael Schumacher private collection hier nu staat voor ten minste 10 jaar. Omstreeks 13.30 uur was iedereen er en gingen we eerst samen een tasje koffie drinken. De Schumacher collectie staat op het eerste verdiep maar op het gelijkvloer stond er ook al meer dan genoeg materiaal om te aanschouwen. Gaande van Old Timers van 1911 tot boten, Porsches allerhande, Mercedes met o.a. verschillende gull wings, Alfa Romeo, Maserati, Ferrari en noem maar op. Er stonden ook verschillende glazen boxen waarin men zijn Old Timer kan stallen om te overwinteren, natuurlijk staan de meesten nu leeg. Wij de trap op naar de eerste verdieping en daar stonden we dan, we wisten niet goed waar te beginnen, het overviel ons. Gelukkig staan de wagens er in een min of meer chronologische volgorde, Deutsche Grundlichkeit je weet wel. Gaande van zijn eerste Tony kart tot de laatste Mercedes F1 waarin hij gereden heeft. Wat ons natuurlijk het meeste interesseerde waren de Ferrari F1 wagens.

Eerst dus de Tony kart dan de F3, de groene Jordan waarmee hij zijn debuut maakte op Francorchamps, verschillende Benettons en dan de Ferrari F1 Armada. Mooi geplaatst met voldoende ruimte tussen de wagens. In totaal staan er 12 F1 wagens waar hij allemaal mee gereden heeft. De aankleding van de tentoonstellingsruimte spreekt ook tot de verbeelding met zo’n 20 originele helmen, raceoveralls allerhande, racehandschoenen, verschillende bekers en memorabilia allerhande aangevuld met authentieke objecten. Omstreeks 17.00 uur werd er nog een mooie groepsfoto gemaakt door een van de medewerkers. Iedereen toog nu stilaan huiswaarts want er waren leden die vanuit Nederland, het Brusselse en Antwerpse naar hier gekomen waren en nog een lange weg door de regen voor de boeg hadden.

Wij, het bestuur, moeten eerlijk zijn en zeggen dat dit één van de succesvolste fandag geweest is van de laatste jaren met een zeer mooie opkomst van in totaal zo’n 45 leden. Wij wensen de leden dan ook te bedanken voor hun grote opkomst.

Wordt lid van Scuderia Ferrari Club Genk

Wil je lid worden van de Scuderia Ferrari Club Genk en mee genieten van de sfeer, de evenementen en de voordelen?
Vul dan even uw gegevens in op de pagina "lid worden" en wij contacteren u zo snel mogelijk!

Lid worden →

Wordt lid van onze community